Verslag van succesvolle ondernemersavonden

Op 9 en 16 april jongstleden zijn er twee succesvolle bijeenkomsten geweest met het ondernemersnetwerk van Stichting Bethlehem.

Op 9 april waren we te gast in Bruinisse bij Riny de Jonge van de Jonge Veiligheid, Riny organiseerde deze avond samen met Jan Willem van der Voorden van Zuidwest Logistiek uit Goes die ook lid is van het ondernemersnetwerk. Beide heren nodigden mensen uit het eigen netwerk uit wat resulteerde in een mooie opkomst.

De avond werd geopend door dhr. Deurloo, ouderling van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente in Nederland. Vervolgens was er een projectupdate van bestuurslid Dick van de Merwe, hij liet zien wat er gerealiseerd is in het afgelopen half jaar, waaronder het Elderly home. Verder was er een update over de toekomstplannen en wat er het komende jaar D.V. op stapel staat zoals bijvoorbeeld een safehouse.

Na de projectupdate gaf Riny de Jonge een presentatie over zijn bedrijf, hoe het ontstaan is en wat de werkzaamheden zijn. Hij sprak met passie over veiligheid op de werkvloer maar ook in en om het huis en hij benadrukte hoe belangrijk opleiding hierbij is.
We hebben via een online verbinding met zendingswerker Job Bolier een inkijkje gekregen in zijn dagelijks werk. Hij vertelde over zijn dag- en weekritme, wat hem zoal bezig hield en de omstandigheden waarin hij zijn werk mag doen. Binnen de soms moedbenemende situatie mag hij toch ook zien dat de Heere zich niet onbetuigd laat in Zuid-Afrika.

Na de online sessie deed Martin Weststrate verslag van de enerverende reis die hij afgelopen januari heeft gemaakt naar Zuid Afrika met diverse ondernemers waarvan er enkele aanwezig waren deze avond. Met veel enthousiasme en mooie foto’s kregen we een inkijkje in het Zuidafrikaanse leven en de prachtige natuur aldaar.

Het slot van de avond was voor Cees Verloop de nieuwe voorlichter van Stichting Bethlehem, hij vertelde kort wat hij samen met zijn vrouw Mia gaat doen voor de stichting en wat de rol van de voorlichters is. Hij riep de ondernemers op om te investeren in bijzonder rendement, namelijk het sponsoren van knuffeldieren die dan (zonder kostprijs) verkocht kunnen worden op de voorlichtingstafels bij de diverse evenementen. Met de opbrengst van één knuffel kunnen we in Zuid-Afrika twee Bijbels uitdelen.

Na het besluiten van de avond werd er onder het genot van een hapje en een drankje nog gezellig nagepraat.

Op 16 april waren de ondernemers voor Bethlehem te gast bij proefboerderij Beekzicht. Tussen de kalveren in het bezoekerscentrum hebben we met elkaar weer een waardevolle avond gehad. Na het welkom van Gert Hop en de opening van deze avond door ouderling Van Rinssum zijn we door Mathias Weststrate (General Manager) via een online verbinding met Zuid-Afrika bijgepraat over de afgeronde en aankomende projecten op het zendingsveld. Daarna was het de beurt aan ondernemer Gert van Beek, hij nam ons in een vogelvlucht mee door de geschiedenis van zijn levenswerk. Ook lichtte hij de veelzijdige dienstverlening door van Beek Kalverstalinrichting kort toe en waren er nog vragen uit de zaal. Na deze presentatie was er weer online verbinding met Zuid-Afrika en liet Georg Lindhoud ons door middel van een aantal foto’s en zijn enthousiasme wat zien van zijn werk en de mensen in Hammanskraal (ZA). Na dit indrukwekkend inkijkje in het zendingswerk was het woord aan Lenard Prins. Lenard staat altijd garant voor spannende verhalen met een serieuze en waarschuwende ondertoon, zo ook deze keer. Verhalen over andere culturen en hoe je je daarvoor moet voorbereiden waren leerzaam en ook actueel en leerzaam als het gaat over werken in de zending en/of andere culturen.

Het slotakkoord van de avond was voor onze voorlichter Laban Bolier die de aanwezigen inspireerde om de investeren in knuffels ten behoeve van de voorlichtingstafels. Het resultaat van de knuffelactie op beide avonden was het mooie bedrag van € 6.640,- waarvoor dankbaarheid op z’n plaats is.

Mark Dekker - ondernemersnetwerk