Visie Evangelisatie
& Zending
Visie Stichting Bethlehem Evangelisatie en Zending
Zending is de verkondiging van het Evangelie in Woord en daad. De missie van onze Stichting is gericht op het Woord: ‘we hope to bring needy people from a bread to THE Bread’.
1. Zendingsbevel
Zenden en zending is in heel de Bijbel terug te vinden. Al in Genesis 12 heeft God Abraham geroepen en gezonden. John R.W. Stott (Perspectives Ralph D. Winter, chapter 1) vat dit als het gaat om zending samen in 5 punten als het gaat om de roeping en vervulling vanaf Abraham tot volvoering:
In het Oude Testament komt vaak het woord zenden naar voren. In deze context heeft dat vooral betrekking op het boodschappen van oordeel en heil aan het volk van Israël. Maar ook richters, profeten e.a. worden gezonden. Het grenzeloze is hier nog niet te vinden. Dat begint in het Nieuwe Testament. Waarbij het bij de zending gaat om een werk van de Drie-enige God.
Daarom kunnen we niet anders stellen dat het zendingsbevel van Christus de enige grond is om zending te bedrijven.
'Gaat dan heen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb.' (Math. 28:19)
Hoewel sommigen van mening zijn dat zending gelegen is in Gods barmhartigheid, verwoordt J.H. Bavinck ('Gij zult Mijn getuigen zijn, J.H. van Doleweerd blz. 39) het treffend door te zeggen dat de Goddelijke opdracht ‘het meest objectief’ is. Omdat het een bevel is gaat het hier niet om een zekere vrijblijvendheid, maar is het de dure plicht van de kerk gevolg te geven áán dit bevel.
Het zendingsbevel spreekt niet over gedeelten van volken, gebieden die het meest voor de hand liggen of die het makkelijkst zijn. 'Al de volken’ houdt in: zonder onderscheid over de gehele wereld. Een zendeling dient Profetisch te getuigen en Priesterlijk bewogen te zijn.
Het zendingsbevel van Christus sluit barmhartigheid niet uit, maar in. Jezus was Zelf ook vervuld van barmhartigheid. Hij was bijvoorbeeld met ontferming bewogen over Jeruzalem.
Het zendingsbevel van Christus kan men alleen recht volbrengen als we het doen uit liefde tot Hem en uit erbarmen tot de wereld. (Als het goed ligt vloeit het één ook uit het ander voort).
2. Van wie gaat zending uit
Kerk en zending zijn door de hele Bijbel met elkaar verweven. Gods zenden en opdracht, als Koning van de kerk geeft opdracht om Zijn kerk verder uit te breiden. (Zie ook Lukas 10 en Mattheus 28)
De gemeente in Antiochië heeft dit goed verstaan, zie Handelingen 13 : 1-3. Paulus en Barnabas werden door de gemeente van Antiochië uitgezonden. De kanttekening geeft hierbij treffend aan dat het niet gaat om de bevestiging of innerlijke opdracht (die is van God), maar door hen te versterken met zegeningen en gebeden.
De Kerk zendt uit, dus niet de overheid, geen zendingsgenootschappen, geen stichtingen en geen commerciële organisatie.
3. Wat is zending
Door heel de Bijbel en de geschiedenis heen is duidelijk dat het bij zending primair gaat om Woordverkondiging. Daaraan is alles ondergeschikt: ‘Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods, Romeinen 10:17. Daarom dient alles erop gericht te zijn om het Woord te verkondigen. In alles dient de daad verbonden te zijn aan het Woord anders verwordt de daad tot ontwikkelingswerk.
Dat dit geheel Bijbels is en Christus in zijn omwandeling op aarde ook zo handelde, staat verder uitgewerkt onder punt 4: 'Bijbels gefundeerd'. Hieronder een aantal levendige voorbeelden vanuit de (zendings)praktijk:
In deze wereld ondergedompeld in ellende is het onmogelijk alleen met woorden te spreken. Alleen in Woord en daad laat zich de boodschap van Christus vertolken. Woorden en daden dienen overeen te komen. Een bedelaar vertelt de ander waar hij het Brood kan vinden.
4. Bijbels gefundeerd
Als we de evangeliën openslaan zie we dat het een voluit Bijbelse gedachte en werkwijze is waarin Woord en daad samen gaan. In de Bijbel wordt helder weergegeven hoe Christus Zelf handelde tijdens zijn rondwandeling op aarde:
Wanneer we uitgaan met het Woord dan dient het Woord vlees te worden in ontferming en hulpvaardigheid met Priesterlijke bewogenheid. De Evangelieboodschap te brengen door het drukken van de voetstappen van Christus.
5. Evenwicht
In alles gaat het om het juiste evenwicht. Daar is in de hierboven genoemde punten reeds op ingegaan. Ter afsluiting een aantal overwegingen:
Christus leert ons zelf in het aller volmaakste gebed te bidden om alle geestelijke en lichamelijke nooddruft. Hoe zijn wij in alles afhankelijk van de leiding van Gods Geest. Dat daardoor alles mag leiden tot eer en verheerlijking van Zijn naam.